سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ادب نفست این بس که واگذارى ، آنچه را از جز خود ناپسند شمارى . [نهج البلاغه]

COMPUTER ؛ MCSE ؛ NETWORK : HACK

خانه

پارسی بلاگ

مدیریت

پست الکترونیک

شناسنامه


11:6 صبح چهارشنبه 87/3/1

روتر

نویسنده: امیر توحیدی پور

انواع روترها
روترها را مى توان به دو گروه عمده سخت افزارى و نرم افزارى تقسیم نمود:

روترهاى سخت افزارى : روترهاى فوق ، سخت افزارهائى مى باشند که نرم افزارهاى خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجراء مى نمایند (در حال حاضر صرفا" به صورت black box به آنان نگاه مى کنیم ).نرم افزار فوق ، قابلیت روتینگ را براى روترها فراهم نموده تا آنان مهمترین و شاید ساده ترین وظیفه خود که ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است را بخوبى انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجیح مى دهند که از روترهاى سخت افزارى استفاده نمایند چراکه آنان در مقایسه با روترهاى نرم افزارى، داراى سرعت و اعتماد پذیرى بیشترى مى باشند . شکل زیر یک نمونه روتر را نشان مى دهد . ( Cisco 2600 Series Multiservice Platform )



روترهاى نرم افزارى : روترهاى نرم افزارى داراى عملکردى مشابه با روترهاى سخت افزارى بوده و مسئولیت اصلى آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزارى مى تواند یک سرویس دهنده NT ، یک سرویس دهنده نت ور و یا یک سرویس دهنده لینوکس باشد . تمامى سیستم هاى عامل شبکه اى مطرح ،داراى قابلیت هاى روتینگ از قبل تعبیه شده مى باشند .

در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا gateway اینترنت ، استفاده مى گردد . در این رابطه لازم است به یکى از مهمترین تفاوت هاى موجود بین روترهاى نرم افزارى و سخت افزارى ، اشاره گردد : در اکثر موارد نمى توان یک روتر نرم افزارى را جایگزین یک روتر سخت افزارى نمود ، چراکه روترهاى سخت افزارى داراى سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده اى مى باشند که به آنان امکان اتصال به یک لینک خاص WAN ( از نوع Frame Relay ، ISDN و یا ATM ) را خواهد داد .یک روتر نرم افزارى ( نظیر سرویس دهنده ویندوز ) داراى تعدادى کارت شبکه است که هر یک از آنان به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه هاى WAN از طریق روترهاى سخت افزارى ، انجام خواهد شد .

مثال 1 : استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به یکدیگر و ارتباط به اینترنت
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر به منظور اتصال دو شبکه LAN به یکدیگر و اینترنت ، استفاده شده است . زمانى که روتر داده اى را از طریق یک شبکه LAN و یا اینترنت دریافت مى نماید ، پس از بررسى آدرس مبداء و مقصد ، داده دریافتى را براى هر یک از شبکه ها و یا اینترنت ارسال مى نماید . روتر استفاده شده در شکل زیر ، شبکه را به دو بخش متفاوت تقسیم نموده است .( دو شبکه مجزاء ) . هر شبکه داراى یک هاب است که تمامى کامپیوترهاى موجود در شبکه به آن متصل شده اند . علاوه بر موارد فوق ، روتر استفاده شده داراى اینترفیس هاى لازم به منظور اتصال هر شبکه به آن بوده و از یک اینترفیس دیگر به منظور اتصال به اینترنت ، استفاده مى نماید . بدین ترتیب ، روتر قادر است داده مورد نظر را به مقصد درست ، ارسال نماید .




مثال 2: استفاده از روتر در یک شبکه LAN
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر در یک شبکه LAN ، استفاده شده است . در مدل فوق ، هر یک از دستگاههاى موجود در شبکه با روتر موجود نظیر یک gateway برخورد مى نمایند . بدین ترتیب ، هر یک از ماشین هاى موجود بر روى شبکه LAN که قصد ارسال یک بسته اطلاعاتى ( اینترنت و یا هر محل خارج از شبکه LAN ) را داشته باشند ، بسته اطلاعاتى مورد نظر را براى gateway ارسال مى نمایند . روتر ( gateway ) نسبت به محل ارسال داده داراى آگاهى لازم مى باشد . ( در زمان تنظیم خصلت هاى پروتکل TCP/IP براى هر یک از ماشین هاى موجود در شبکه یک آدرس IP براى gateway در نظر گرفته مى شود ) . شکل زیر نحوه استفاده از یک روتر به منظور دستیابى کاربران به اینترنت در شبکه LAN را نشان مى دهد :




مثال 3: استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار


فرض کنید ، بخواهیم از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار یک سازمان به یکدیگر ، استفاده نمائیم . بدین منظور هر یک از روترهاى موجود در شبکه با استفاده از یک پروتکل WAN نظیر ISDN به یکدیگر متصل مى گردند . عملا" ، با استفاده از یک کابل که توسط ISP مربوطه ارائه مى گردد ، امکان اتصال به اینترفیس WAN روتر فراهم شده و از آنجا سیگنال مستقیما" به شبکه ISP مربوطه رفته و سر دیگر آن به اینترفیس WAN روتر دیگر متصل مى گردد . روترها ، قادر به حمایت از پروتکل هاى WAN متعددى نظیر Frame Relay , ATM , HDLC و یا PPP ، مى باشند .



مهمترین ویژگى هاى یک روتر :

روترها دستگاههاى لایه سوم ( مدل مرجع OSI ) مى باشند .
روترها مادامیکه برنامه ریزى نگردند ، امکان توزیع داده را نخواهند داشت .
اکثر روترهاى مهم داراى سیستم عامل اختصاصى خاص خود مى باشند .
روترها از پروتکل هاى خاصى به منظور مبادله اطلاعات ضرورى خود ( منظور داده نیست ) ، استفاده مى نمایند .
نحوه عملکرد یک روتر در اینترنت : مسیر ایجاد شده براى انجام مبادله اطلاعاتى بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده در تمامى مدت زمان انجام تراکش ثابت و یکسان نبوده و متناسب با وضعیت ترافیک موجود و در دسترس بودن مسیر ، تغییر مى نماید

نظر شما ()



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

فیلم
اموزش Microsoft Windows XP
وارد سایت شوید بدون نیاز به فیلتر شکن
پیدا کردن ip طرف مقابل هنگام چت در yahoo ! messenger
روتر
شبکه ( قسمت 1)
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه :: پارسی بلاگ :: مدیریت:: پست الکترونیک :: شناسنامه]

تعداد بازدید:56232

امروز:0

دیروز :1

 RSS 

 Atom 

پیوندهای روزانه
اموزش [77]
[آرشیو(1)]

درباره خودم

COMPUTER ؛ MCSE ؛ NETWORK : HACK

لوگوی خودم

COMPUTER ؛ MCSE ؛ NETWORK : HACK

لینک دوستان

اموزش کامپیوتر و نرم افزار
فروشگاه قطعات کامپیوتری
مقالات کامپیوتری
سایت نرم افزاری ایران
وبلاگ تخصصی ویندوز
اموزش کامل MCSE 2003
قیمت تمام قطعات pc
اخبار IT

لوگوی دوستان


آوای آشنا

آرشیو

شبکه
هک

اشتراک

 

وضعیت من در یاهو

یــــاهـو